Mijlpaal voor Mijndomein: onderneming haalt zonder tussenkomst banken € 15 miljoen uit de markt

LELYSTAD, 29 september 2017 – Op geheel eigen kracht is Mijndomein erin geslaagd meer dan € 15 miljoen uit de markt te halen. Dit doen ze om de snelle groei van de mobiliteitstak van het bedrijf te kunnen financieren. Het bedrijf is sinds 2012 actief met het uitgeven van obligaties, in het laatste jaar is er ruim € 5 miljoen opgehaald. Mijndomein heeft al ruim € 8.3 miljoen terugbetaald aan haar obligatiehouders.

Op 28 september is er een speciale obligatietranche gestart ter hoogte van 1 miljoen euro met een rentepercentage van 3,5%, inmiddels is deze voor 100% gevuld.

“Banken buiten de deur houden”

“Op deze manier houden wij samen met onze community banken buiten de deur”, zegt Henri de Jong, eigenaar van Mijndomein. “We betalen geen provisie. Dat hoeven we dan ook niet aan beleggers door te belasten. Bovendien zijn er bij ons geen zekerheden aan banken verpand, wat het risico voor beleggers verkleint.” Mijndomein gebruikt de auto’s die ze van de obligaties aanschaft als onderpand voor beleggers. Er worden nooit meer obligaties uitgegeven dan nodig is voor de aanschaf van de auto’s.

Voorloper op gebied van elektrisch rijden

Mijndomein is van origine een internetbedrijf. De start van de mobiliteitstak begon als reclameproject. In plaats van ‘plat’ geld aan reclame uit te geven zag de Mijndomein-oprichter het als een mooie kans iets nieuws te ondernemen. “MijndomeinAuto stelde ons in staat om de naamsbekendheid van Mijndomein te verbeteren doordat er nu auto’s rondrijden met ons logo erop. Tegelijkertijd geeft het de omzet een impuls”, zegt De Jong.

MijndomeinAuto is inmiddels uitgegroeid tot een zelfstandige divisie van Mijndomein en een van de grotere private lease bedrijven van Nederland. Focus van het bedrijf ligt op elektrisch rijden en auto’s delen. De afgelopen jaren reden meer dan 3.000 mensen in een auto van MijndomeinAuto. Berijders kunnen zelf kiezen of ze met of zonder reclame leasen.